Blessurepreventie

Sporten is gezond!

Helaas zit een ongeluk in een klein hoekje en zullen blessures altijd blijven voorkomen.

Een goede eerste hulp is dan van groot belang.

Soms is een blessure niet zo ernstig en kan vrij snel weer gesport worden. Maar blessures kunnen ook zorgen voor langdurige beperking en sportactiviteiten. Een goede opbouw en begeleiding hierin is vaak noodzakelijk om chronische klachten en weer geblesseerd raken te voorkomen.

Niet alle blessures kunnen voorkomen worden maar er zijn wel enkele dingen die gedaan kunnen worden om te voorkomen dat een blessure opgelopen wordt. Besteed aandacht aan verschillende zaken:

– geschikte schoenen (met wellicht ondersteuning door sportzooltjes voor optimale stand van de voeten)

– goede kleding

–¬†persoonlijke bescherming

– een opbouwende training

– een goede warming-up

– een goede cooling-down

– een goede basisconditie

– versterking van je spieren

– sportoefeningen waar je baat bij hebt / die past bij je fysieke gesteldheid

– het belang van een goede gezondheid als je sport

Door middel van anamnese, inspectie van het lichaam en bewegingsanalyse kunnen aard en oorzaak van klachten worden opgespoord zodat er gerichte adviezen/oefeningen gegeven kunnen worden.

Bij blessurepreventie draait het om de balans tussen belasting en belastbaarheid. Zowel lichamelijk als geestelijk.

Sporten, bewegen, gezonde voeding en ontspanning is goed voor ons!